Elon Musk hoopt dat volledig zelfrijdende Tesla’s eind dit jaar in de verkoop gaan.

Sprekend op een conferentie in Noorwegen op maandag, zei hij dat hij ernaar streefde om de elektrische auto’s klaar te hebben tegen Kerstmis. Tegen die tijd zouden de auto’s in de VS beschikbaar moeten zijn, maar mogelijk ook in Europa. Dat is volgens Musk vooral afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties, meldt Reuters.

Musk zei tijdens het evenement in Stavanger dat de wereld nog olie en gas nodig blijft hebben. Anders zou de beschaving zou instorten.

Eerder deze maand zei de topman van Tesla dat zijn Full Self-Driving-software (FSD) voor de tweede keer dit jaar duurder zou worden. De prijs steeg naar 15.000 dollar in Noord-Amerika. Een reden voor de verhoging werd niet gegeven. Maar het valt in lijn met wat Musk blijft herhalen: de technologie wordt duurder en duurder naarmate het geavanceerder wordt en dichterbij een volledige release komt.

Musk gaf toe dat Tesla's zelfrijdende technologie nog steeds onder de loep van regelgevende instanties ligt. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kondigde in juni aan dat het een onderzoek naar Tesla's Autopilot uitbreidde om te bepalen of de werking ervan incorrect is.

In juli diende het California Department of Motor Vehicles een klacht in tegen Tesla, bewerende dat het "onware of misleidende" verklaringen gebruikt in de reclame voor zijn rijhulp programma's.

Ondertussen dreigde Musk juridische stappen te ondernemen tegen Dan O'Dowd, CEO van Green Hills Software, die een advertentiecampagne lanceerde met kritiek op de volledig zelfrijdende software van Tesla. In de advertentie was een Tesla te zien die op een paspop ter grootte van een kind botste. Al wordt er nergens concreet bewijs geleverd dat de auto daadwerkelijk op FSD reed. Musk claimt dan ook dat het geheel nep kan zijn.

FSD stelt Tesla's in staat automatisch van rijstrook te veranderen, snelwegen op en af te rijden, stopborden en verkeerslichten te herkennen en te parkeren. De software, die zich nog in een beta-testmodus bevindt, vereist dat een gediplomeerd bestuurder altijd toezicht houdt. Ook worden deelnemers aan het beta-programma door Tesla uitgekozen. Niet iedereen in een Tesla kan gebruikmaken van de functionaliteit.

Zelfs al zou de software in december klaar zijn voor de verkoop, dan zou het hoogst waarschijnlijk niet legaal gebruikt mogen worden in Nederland. Sinds 2019 mogen alleen bedrijven en onderzoeksinstellingen volledig zelfrijdende auto's op openbare wegen laten rijden voor testdoeleinden. Er is nog geen sprake van enige goedkeuring voor persoonlijk gebruik.

LEES OOK: Volgens deze voormalige Tesla-manager viel Elon Musk ooit in slaap achter zijn bureau en ontsloeg hij mensen die het niet met hem eens waren